Module 1 - Globale kennis & bewustzijn
Module 2 - Plan(t) jouw beleid
Module 3 - LGBTI+-vriendelijk HR beleid

Hoe ga ik om met culturele diversiteit?

We stellen je twee manieren voor om met culturele diversiteit om te gaan. 

  • De ‘salad bowl’ of multiculturalisme. Verschillen worden erkend, gewaardeerd en er wordt rekening mee gehouden.
  • De ‘melting pot’ of kleurenblindheid. Het negeren van verschillen staat centraal. Het principe heerste van iedereen is gelijk voor de wet.

Jan is 14 jaar en verhuisde recent met zijn familie vanuit België naar China. Bijgevolg gaat hij ook naar een Chinese school. In zijn klas is hij samen met ed Egyptische Alae en de Duitse Sophia, de enige niet-Chinees. Jans nieuwe leerkracht schenkt geen aandacht aan de verschillen in cultuur tussen zijn leerlingen. Hij behandelt iedereen hetzelfde. Dat betekent dat Jan, Alae en Sophia hetzelfde huiswerk krijgen (in het Chinees) en dezelfde rituelen volgen als hun Chinese klasgenoten.

Jans nieuwe leerkracht past de ‘melting pot’ of kleurenblindheid benadering toe. Hij negeert de verschillen tussen de kinderen, alsook het  cultuurverschil dat heerst tussen de Chinese en niet-Chinese leerlingen.

Hier zien we dat gelijke behandeling niet per se leidt tot gelijke uitkomsten.

  • Ten eerste vertrekt niet iedereen vanuit dezelfde positie.
  • Ten tweede schort er iets aan ‘iedereen gelijk voor de wet’. Over welke wetten hebben we het dan precies? In groepen met een duidelijke meerderheid, zijn de gehanteerde wetten/normen/waarden vaak die van de meerderheidsgroep.

 Is multiculturalisme dan beter?
Deze benadering is vaak wenselijk omdat ze individuele noden en behoeften erkent. Dit vereist wel wederzijdse inspanningen en een goed management waarbij niet subgroepering, maar wel samenwerking aangemoedigd wordt.