Module 1 - Globale kennis & bewustzijn
Module 2 - Plan(t) jouw beleid
Module 3 - LGBTI+-vriendelijk HR beleid

Hoe reageren op ongewenst gedrag

Oefening: hoe reageren op ongewenst gedrag?

Keer even terug naar de casus van Monica.
Stel: je merkt als leidinggevende op dat een collega een opmerking maakt over de geaardheid van Monica.
Welke reactie door de leidinggevende is het meest aangewezen in deze situatie?

→ De sleutel is om tegelijk sturend én zorgend te reageren. 
De methode van ‘cirkant’ reageren geeft leidinggevenden handvaten om te reageren op ongewenst gedrag

1. Sturend
Met het vierkant geef je duidelijke grenzen aan van wanneer gedrag oké of niet meer oké is.

2. Zorgend
Met de cirkel ga je op onderzoek uit naar wat er achter het gedrag schuilt.

Extra tips om ‘cirkant’ reageren toe te passen

  • Door je grenzen duidelijk aan te geven, laat je werknemers geen ruimte om verder te gaan in hun ongewenste gedragingen.
    Het is daarbij belangrijk om het ongewenste gedrag expliciet te benoemen. Bijvoorbeeld “Ik hoorde jou ‘dikzak’ zeggen en dat is voor mij niet oké.”. 
  • Ga tegelijk na wat de bron is van het ongewenste gedrag. Bijvoorbeeld “Is er iets wat jou dwars zit in relatie tot die collega?”
    Wees dan bereid om te luisteren naar het verhaal van je werknemer. Houd in je achterhoofd dat er steeds twee kanten zijn aan een verhaal.
  • Toets bij jezelf af of je je emoties voldoende onder controle hebt om met een open geest te kunnen luisteren naar je werknemer(s).
    • Indien wel, speel je best kort op de bal.
    • Indien niet, pak je de situatie best iets later op om naast de sturing, ook de zorg te kunnen garanderen.
    • Je hoeft het ijzer dus niet te smeden als het heet is!