Zijn er binnen jouw organisatie veel werknemers waarvan je weet dat ze tot de LGBTQI+community behoren?
Houd je in het uittekenen van je beleid rekening met hen?
Op welke manier kan je meer openheid creëren ten aanzien van LGBTQI+-werknemers?
Wat kan je doen om LGBTQI+-werknemers aan te trekken?
Stel je voor dat Samira, een lesbisch meisje, of Charlie, een non-binair persoon, een erg interessant profiel hebben voor de functie die in jouw organisatie vrijkomt. Hoe kan je de vacature zo opstellen dat ook zij zich aangesproken voelen om te solliciteren voor jouw organisatie?
Door M/V in je vacature te zetten, sluit je potentiële werknemers uit die zich niet identificeren met man of vrouw zijn. Dit kan heel makkelijk opgelost worden door M/V/X in je vacature te plaatsen, of waarom niet V/M/X? Je zou bijvoorbeeld ook kunnen schrijven ‘Gezocht: enthousiaste collega!’, en zo ‘M/V/X’ volledig weglaten.
Een inclusieve vacature kan je eindigen met een inclusieve uitnodiging om te solliciteren. Zoals ‘We moedigen iedereen aan om te solliciteren voor deze functie, ongeacht gender, leeftijd, origine, seksuele voorkeur, beperking,…’. Door ongeacht gender, leeftijd, origine, seksuele voorkeur, beperking, enz. toe te voegen, spreek je deze groepen ook expliciet aan. De kans dat ze zich vervolgens ook kandidaat gaan stellen, wordt hiermee groter. Je kan het nog sterker maken door bijvoorbeeld toe te voegen dat diversiteit binnen de organisatie als een meerwaarde gezien wordt.
Dit is een voorbeeld van wat je kan opnemen in de vacature.
Naast een inclusieve vacaturetekst, is het ook belangrijk dat potentiële werknemers de weg naar jullie organisatie vinden.
Neem jullie rekruteringsbeleid even onder de loep:
• Welke rekruteringskanalen gebruiken jullie gewoonlijk?
• Op welke manier zou je breder kunnen gaan rekruteren?
Daarnaast is het ook belangrijk dat ze zich welkom voelen in de organisatie. Wellicht zullen potentiële werknemers eens een kijkje nemen op jullie website vooraleer ze solliciteren.
Wat kan je doen om te zorgen dat alle potentiële werknemers zich aangesproken voelen tot en zich welkom voelen in jullie organisatie?
Enkele tips: