Communicatie is een mechanisme dat kan opgedeeld worden in verschillende factoren.
• De zender codeert zijn/haar/hun informatie in een boodschap die via een bepaald medium aankomt bij de ontvanger.
• Feedback vindt plaats wanneer de zender checkt of de ontvanger de boodschap goed aangekregen heeft (bijvoorbeeld een aanspreking in de gang: “Ik heb je mail goed ontvangen en ga er mee aan de slag!”).
• Ruis zorgt voor storing op de communicatielijn waardoor de boodschap zowel verkeerd verstuurd als ontvangen kan worden (bijvoorbeeld een onleesbaar handschrift, stigmatiserend taalgebruik of sarcastisch taalgebruik).
Oefening: case
Lees onderstaande case en vul daarna het communicatieschema in, waarbij Bjorn de zender is en Irene de ontvanger (noot: er zijn meerdere mogelijkheden om het schema in te vullen).
Irene is werknemer bij Organisatie X en zit in een rolstoel. Haar collega Bjorn is heel behulpzaam en wil steeds de deur voor haar open houden of haar spullen dragen. Wanneer hij dat doet, zegt hij al lachend: “Zo kan je weer verder!”.
Bjorns boodschap aan Irene zou op verschillende manieren aangekomen kunnen zijn. Hieronder lichten we twee mogelijkheden toe.
case: goede praktijk
De universiteit van Utrecht communiceert over haar waarden en acties rond diversiteit en inclusie met een ingesproken video met ondertiteling. De spreker is daarbij de decaan voor diversiteit en inclusie, waardoor werknemers en studenten meteen weten wie de verantwoordelijke of het aanspreekpunt is.