Framing

Wat is het effect van framing, op welke manieren kan je een boodschap framen?

Wees je bewust van hoe je:

Leerlingen hebben elk hun eigen wereldbeeld en mening. Als hun kijk op holebi’s negatief is, en je begint je discussie met een negatieve framing over het onderwerp, dan versterk je hun toch al negatieve kijk. In plaats daarvan is het beter om zogenaamde diversiteitsthema’s vanuit een neutraal of positief perspectief te benaderen. Op die manier voorkom je dat een discussie in een negatieve spiraal terechtkomt en voorkom je dat een mogelijk negatieve visie wordt verankerd. Aan de andere kant hoef je controversiële onderwerpen niet te vermijden. Het klaslokaal is een plaats om te leren. Het is oké als er verschillende meningen zijn, maar je wilt polarisatie vermijden.

Dus hoe kun je een boodschap op een positieve manier formuleren? Er zijn heel wat bronnen van LGBTI-kinderen die hun verhaal op een positieve manier vertellen. Je kunt die bronnen, bijvoorbeeld YouTube-video’s, gebruiken in je lessen. Of je kunt nieuwsartikelen gebruiken die op een positieve manier over LGBTI-onderwerpen praten. Het is belangrijk om een perspectief te creëren waarin positiviteit de norm is en negativiteit de uitzondering. Als je positief begint, zal de reactie die je van je leerlingen krijgt waarschijnlijk ook positief zijn!

Je vraagt je misschien af of het niet goed is om problemen aan te wijzen? Dat is het zeker! Zorg er echter voor dat je dit ook met andere onderwerpen verbindt.

Je kunt bijvoorbeeld beginnen met geweld en wijzen op gevallen van geweld tegen verschillende mensen. Stel de vraag: Vind je geweld tegen iemand op basis van de huidskleur erger dan geweld tegen iemand op basis van de seksuele geaardheid? Beide voorbeelden zijn gevallen van op identiteit gebaseerd pesten. Op deze manier cementeer je het idee dat geweld nooit oké is.

Je kunt dus zeker wijzen op problemen van moeilijke aspecten, maar zorg ervoor dat het gerelateerd is aan de realiteit van je leerlingen.