Dialoog en conversatie

Hoe creëer je dialoog en gesprekken in de klas? Uit onderzoek is gebleken dat gesprekken in klaslokalen of groepen over LGBTI, gender en andere onderwerpen over diversiteit niet noodzakelijk een verandering teweegbrengen in de houding van de leerlingen. Het leidt niet tot een meer tolerante en respectvolle houding. Wat werkt dan wel?

Eerst en vooral heeft het opdringen van je eigen mening geen effect. Studenten gaan immers graag in discussie met hun docenten, zeker als het over de mening van de docent gaat. Sterker nog, als je als docent agressief of aanvallend reageert, zal de leerling niet meer luisteren en heb je je doel gemist.

Dus nogmaals, een positieve houding en aanpak is hier de sleutel. Als je werkt met een groep die over het algemeen positief staat tegenover diversiteit, zal die positiviteit versterkt worden. Bovendien zullen studenten die een andere mening hebben, uitgedaagd worden hun eigen ideeën opnieuw te bekijken. Daarnaast zullen hun negatieve opmerkingen een kleiner effect hebben als de norm positiviteit is. Daarom is het belangrijk dat je je vooraf bewust bent van de houding van je leerlingen.

Als de algemene houding tegenover diversiteit negatief is, zal het voeren van een gesprek een averechts effect hebben. Mensen met een positieve houding zullen geneigd zijn te zwijgen. Op die manier is de kans groter dat je een negatief perspectief creëert.

Daarom zijn naast een gesprek ook andere methodes nodig. Je kunt bijvoorbeeld een schrijfopdracht gebruiken, waarbij leerlingen hun mening geven in de vorm van een brief. Het kan ook nuttig zijn om uw leerlingen naar verschillende opties te laten zoeken. Je kunt vragen: “hoe is het mogelijk dat zoveel mensen een andere mening hebben?”.

Als je deze opdrachten wilt afsluiten met een gesprek, zorg er dan voor dat je het gesprek beëindigt als de leerlingen niet meer naar elkaar luisteren.

Misschien voelt niet iedereen zich op zijn gemak om zijn mening te delen. Als dit het geval is, kan je gebruik maken van ‘het dialoogmodel van de drie werelden’. Dit model zal in de volgende les worden besproken.