Module 1 - Globale kennis & bewustzijn
Module 2 - Plan(t) jouw beleid
Module 3 - LGBTI+-vriendelijk HR beleid

Cost of thinking twice

To IDAHOT* or not to IDAHOT?
*International Day Against Homo- and Transphobia

Is het als organisatie een goed idee om op IDAHOT bv. de regenboogvlag uit te hangen?
JA, want op deze manier kunnen LGBTQI+-werknemers zich erkend voelen en dit kan een positieve impact hebben op hun welzijn.
NEEN, want wanneer dit slechts een eenmalige actie is ter verbetering van het eigen imago, terwijl er binnen de organisatie bv. discriminatie optreedt t.a.v. LGBTQI+- werknemers, kan dit een averechts effect hebben.
Het moet kaderen binnen ‘the bigger picture’.

 
Uit de FRA-studie uit 2019 komt naar voren dat 26% van de LGBTI+respondenten aangeeft hun seksuele voorkeur verborgen te houden op het werk.
Aan het al dan niet verzwijgen van je seksuele voorkeur op het werk zijn zowel voor- als nadelen verbonden.
Enerzijds zorgt het onthullen van je seksuele voorkeur voor een hogere tevredenheid omdat men meer zichzelf kan zijn, anderzijds kan men makkelijker slachtoffer worden van discriminatie. De organisatiecultuur speelt hierbij een belangrijke rol: in een open en inclusieve organisatiecultuur zijn LGBTQI+- werknemers makkelijker geneigd om “open” te zijn, en voelen ze zich ook beter.
 
Dat het een moeilijke keuze is om je seksuele voorkeur al of niet bekend te maken op het werk, die telkens opnieuw een cognitief proces op gang brengt, illustreert onderstaand diagram “The cost of thinking twice”, en dit is nog maar de “simpele versie”.